Kontorets oppgaver

Opplæringskontoret godkjenning:

Kontoret har godkjenning for opplæring i følgende Hotell- og Matfagene og skal i første omgang arbeide aktiv mot:  

 

Kokkfag  Servitørfag – Resepsjonsfag Ernæringskokkfag – Bakerfag –  Konditorfag –

 Kjøttskjærerfag –  Pølsemakerfag –  Slakterfag – Butikkslakterfag og Fiskehandlerfag

    

Formålet med Opplæringskontoret:

Opplærlingskontoret er en frivillig sammenslutning av bedrifter som har tatt på seg opplæringsansvar for lærlinger innen Hotell- og Matfagene.

Kontoret samarbeider med Opplæringsavdelingen og skoleverket.

Opplæringskontoret skal være en ressurs for medlemsbedriftene og institusjoner i forbindelse med rekruttering, kunnskap om læreplaner, skoletilbud m.m

Vi skal bidra til å øke kompetansen og renommé innen fagene.

Opplæringskontoret skal også medvirke til å utdanne ungdom til dyktige fagarbeidere innen hotell og matfagene.

Ved å samarbeide kan vi sammen, både mindre og større bedrifter trekke kompetanse fra hverandre. 

Lærlingene kommer inn i en større sammenheng, får jobbe sammen med andre lærlinger fra ulike bedrifter og fagområder. 

Det sosiale aspektet er også viktig i denne sammenhengen.

Opplæringskontoret sine oppgaver:

  • Skrive lærekontrakt med lærling.

  • Ønsker en at  lærlingen skal ha sin opplæring i mer enn en bedrift, skal kontoret sørge for at dette blir lagd til rette.

  • Gjennomføre kurs for lærlinger, faglige ledere og instruktører i aktuelle tema.

  • Føre tilsyn med at lærlingen får den opplæringen som læreplanen beskriver.

  • Gjennomføre møter / bedriftsbesøk sammen med lærlinger, faglige ledere og tilsynspersoner i  bedriftene.

  • Følge opp bruken av kompetansebok og oppgaver for faget.

  • Være kontakt og samarbeidsorgan mellom opplæringsbedriftene, fagopplæringsseksjonen og skoleverket.

  • Oppfordre voksne arbeidere til å ta fagbrev gjennom opplæringsordning og evt. legge opp og gjennomføre fagprøveforberedende teorikurs for dem.

  • Holde de teoretiske kunnskapene hos lærlingen vedlike ved hjelp av 20 teoretiske oppgaver i kombinasjon med praktiske oppgaver som skal løses.

  • Utgi en nyhetsside på internet. Den skal være en bindeledd mellom lærling, bedrift, og opplæringskontor. 

  • Den skal dekke arrangement der lærlinger delta i, gi informasjon og være et organ der lærlinger kan ta opp spørsmål det hersker tvil om.

  • Etter beste evne inspirere lærlingen, få han til å skjønne at han også har ansvar for egen læring.

  • Skaffe oversikt over tilgjengelige læreplasser i bedriftene.

  • Skaffe oversikt over tilgang på lærlinger, også frivillige lærekontrakter.

  • Melde lærlingen opp til fag– eller Svenneprøve.

   

Medlemskap:

Bedrifter og institusjoner som kan være medlemmer i Opplæringskontoret er gjennom Fagopplæringskontoret godkjente lærebedrifter og institusjoner.

Bedrifter og institusjoner som ikke kan gi full opplæring ved eigen drift, men kan ved å være medlem i opplæringskontoret være lærebedrift for deler av opplæringen, mens andre deler av opplæringen kan foregå i andre medlemsbedrifter eller institusjoner.

Kontoret sin administrasjon:

Opplæringskontoret er ledet av et styre på 5 personer. 

Styret blir valgt på årsmøte og består pr. i dag av følgende medlemmer:

Leder: Thomas Smådal Avdelingsledar Restaurant
Medlem
Medlem Ann- Elisabeth Lavik Akse Dagleg leiar Lavik Kro
Medlem Ida Marie Stuhaug Kjøkkensjef Scandic Sunnfjord Hotel
Medlem   Linda Hårberg Personalsjef Island Offshore
Medlem Johanna Evanger lærlingrepresentant kokkfag Pikant AS

Opplæringskontorets daglig leder er John Ove Grov i full stilling.

Fordeler med et opplæringskontor:

Et nettverk av lærebedrifter og institusjoner i samme bransje kan få en effektiviseringsgevinst av samarbeidet, opplæringen kan bli  bedre og mer variert.

Bedrifter og institusjoner med ensidig produksjon / kompetanse kan, i samarbeid med andre bedrifter, tilby en tilfredsstillende opplæring og oppdatering.

Et kontor kan være et grunnlag for å utvikle et bedre samarbeid mellom skole og arbeidsliv.  

Dette vil kunne gi bransjen bedre renommé og bedre rekruttering  innen fagene i vårt fylke.

Kontoret kan være til hjelp når det oppstår konflikt mellom lærebedrift og lærling.

Omplassering i et annet lærebedrift eller samarbeidsbedrift i tilfelle permitteringer eller oppsigelser la seg lettere å få til i et nettverksamarbeid.

Et kontor tar seg av det administrative arbeidet med lærlingen, og skal være til hjelp for faglig ansvarlig på læreplassen, ved oppfølging av enhver lærling.

Den personlige oppfølging til hver lærling vil bli styrket som et resultat av dette.

    

Antall læreplasser i Opplæringskontoret:

Fag: Antall i Opplæringskontor   Total antall i fylket:  
Bakerfag
Konditorfag
Kokkfag
Servitørfag
Resepsjonsfag

   

Hva betyr det for en bedrift å ha lærlinger?

Kontoret ønsker å fremme den holdning, at lærlingene er en ressurs for bedriftene.

En kan ikke bare tenke hva det koster å ha lærlinger, en må og se på den nytten en har av dem. 

Det å ha lærlinger er med på skjerpe de faglige kunnskapene for de andre ansatte i avdelingen.

På den måten vil det heve det faglige nivået i avdelingen, og resten av lærebedriften/institusjon. 

Ved å ha lærlinger er bedriften med og ta ansvar i forhold ti å rekruttere framtidig kvalifisert, faglært arbeidskraft !!!!